Friday, May 1, 2015

KEHIDUPAN: Cinta dan Sayang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

Semua manusia bercinta. Tapi ta semua tahu apa beza cinta dan sayang. SP bezakan ikut idea SP.

Cinta itu luas. Ada yang kata cinta itu buta, cinta itu lumrah, cinta itu penyakit, cinta itu virus, cinta itu sifat. Pada SP, cinta itu satu anugerah. Perasaan cinta itu berbeza bagi setiap manusia. Pengalaman merasai cinta itu tak sama bagi setiap manusia. SP merasakan cinta itu satu keperluan pada diri SP kerana dengan cinta SP dapat semangat baharu untuk melakukan sesuatu. Dengan cinta SP dapat menjadikan sesuatu yang mustahil itu kepada realiti. Cinta itu anugerah Tuhan untuk manusia hargai dan kongsi bersama.

Sayang pula berbeza kerana sayang itu satu sifat. Sifat yang tidak ingin kehilangan sesuatu atau seseorang. Sifat itu akan wujud sendiri dalam diri manusia. Tetapi bila cinta sudah ada, sayang akan jadi lebih hebat. Kerana kita tak sanggup kehilangan orang yang kita cintai. Kerana sayang itu sifat yang indah. Maka teruskanlah menyayangi seseorang yang kita cintai.

Kesimpulannya, cinta dan sayang berbeza tetapi akan wujud pada masa yang sama. Cumanya bila sayang itu wujud tak semestinya kita cinta. Kalo sayang ngan teddy bear, takkan kita bercinta dengan teddy bear? Bak kata bos besar SK Bunohan, gunakan KBAT untuj menilai sesuatu asalkan tak menjadi negatif.

P/S: terima kasih bintang hati atas aspirasi darimu..

No comments:

Post a Comment

da bace, komen yerr...

Save Gaza

Save Gaza Denaihati