Wednesday, April 22, 2015

KEHIDUPAN: Butanya Cinta

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua..

Ramai yang menyebut "Cinta Itu Buta'. Tetapi, tahukah kita buta yang bagaimana cinta itu? Buta mata ke? Buta hati ke? Buta huruf ke? SP ada beberapa pendapat berkenaan falsafah 'Cinta Itu Buta'.

Buta yang disebut dalam falsafah ini bukanlah bererti buta mata. Sedangkan orang buta juga bercinta. Buta dalam falsafah ini membawa maksud tidak mengambil kira atau keluh kesah berkenaan segala hal pada orang yang dicintai. Kita tak pernah risau tentang orang yang dicintai kerana rasa sayang dan cinta itu membuatkan kita 'buta'. Bau busuk tak jadi busuk. Tak cantik jadi comel. Senget kata sempurna. 

Kuasa cinta ini begitu hebat sehinggakan manusia sanggup melakukan apa sahaja untuk orang yang disayanginya. Walhal kita tak kisah pun sekiranya orang lain tidak membalas mesej telefon yang kita hantar. Jika orang yang kita syang yang tak balas mesej kita, tentu kita sakit hati. Itulah yang dinamakan CINTA.

Se'buta' mana pun kita, hanya dia seorang sahaja yang kita ingin kongsi hidup bersama. Walaupun ada lagi yang lebih baik dan lebih cantik, orang tu jugak yang kita inginkan. 

Pada SP, mencintai itu tidak buta. yang buta adalah orang yang tidak menerima cinta. Sama ada dia pura-pura buta atau dibutakan dek peristiwa lalu. Dek kerana itu sukar bagi mereka untuk menerima cinta. Namun, bukan selamanya ia akan buta. Sampai masa nanti, setelah melihat keindahan dan manisnya cinta, yang buta itu pasti akan celik.

Terpulang kepada masing-masing untuk memberi pendapat tentang cinta. Asalkan tidak membunuh cinta orang lain pun sudah memadai. Apa-apa pun, cinta itu anugerah Allah. Perasaan itu nikmat yang diberi oleh-Nya. Hargailah dan hayatilah setiap detik merasai nikmat tersebut.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

da bace, komen yerr...

Save Gaza

Save Gaza Denaihati