Friday, June 24, 2011

DUNIA MASAKAN AKU TAK TERHENTI PADA TAHUN 2009

entry kali ini...
akan menceritakan perihal dunia masakan...
yang aku sedang lalui...
sejak tingkatan empat..
sampai la hari ni...


sebut pasal memasak...
pasti korang terpikirkan mak korang memasak kat dapur kan?
dari dulu lagi...
secara lazimnya..
orang perempuan wajib berada di dapur...
tapi tu dulu-dulu...
macam mane ngan sekarang?

jadi...
aku nak ubah pemikiran kolot masyarakat...
aku nak buktikan yang aku pun boleh gak memasak...
maka langkah pertama telah aku lakukan...
ape yang aku dah buat?
aku masuk SM Teknik ERT Azizah...


ramai yang kecam tindakan aku..
ade yang kate aku ni pondan, playboy....
masalahnye, ade aku kesah?
biler aku jumpa balik ngan diorang...
diorang mintak resipi ngan aku...
aik?
dulu bukan main lagi kutuk aku...
sekarang nak gedik2 ngan aku lak?
nasib baiklah aku ni pikir yang ko pernah jadi kawan aku..
kalo tak, memang aku tak bagi...

selepas keputusan SPM keluar...
aku jadi buntu...
nak ke Penang or ke Kelantan...
nak sambung bidang katering atau belajar keguruan....
aku jadi ralat bila hal camni datang...
so aku buat pro & con...

so aku ambil keputusan untuk meneruskan dalam bidang keguruan...
sedih gak la sebab ta sambung bidang masakan...
tapi...
semangat memasak tu tak terhenti sampai situ...
sebab ape?
kat maktab ni....
aku teruskan memasak kat dalam bilik...
peduli ape orang nak kate...
dah minat aku,..
aku teruskan jelaa...

semalam...
seorang lecturer tanye...
kenape aku minat jadi guru...
jawapan aku...
"sebab aku nak luaskan bidang masakan yang aku telah pelajari mase di tingkatan lima"...
dier tanyer lagi..
ape kaitannyer..
aku jawab...
"ta ramai yang pandai masak...
jadi saya nak pupuk minat memasak pada peringkat awal...
supaya mereka diterima oleh para mertua"...
berdekak satu kelas mendengar jawapan aku..

biarlah ape orang nak kate...
aku tetap suka menjadi diri aku sendiri...
biarlah orang nak panggil ape pon kat aku...
aku tetap akan memasak..
sampai bila-bila...

1 comment:

  1. Anonymous16/9/16 11:06

    saya suker lelaki yang suker memasak..pada saya dia seorang lelaki yang prihatin...:)

    ReplyDelete

da bace, komen yerr...

Save Gaza

Save Gaza Denaihati