Saturday, October 13, 2012

SAJAK: Aku Yang Bertahan


AKU CUBA BERTAHAN
karya: Aku Yang Bertahan...

tatkala juangku berperang tekun...
dia merayu untuk pulang..
memenuhi kehendak laparnya...
terus kusabarkan...
apabila selesai juangku di sana...
aku bergegas pulang...
meninggalkan penghargaan...
meninggalkan semua komradku...

bila hati kecil ini suka untuk membantu..
tika panas mengusuk tulang...
ku hadiahkan tegukan manis padanya..
supaya lega kerongkong yang menjerit...

bila sore menjelma kembali...
telinga ini dijeritkannya...
memberitahu salahku yang nyata...
kesilapan memberikan tegukan manis itu...
kerana tidak mengikuti arahannya...
lagi...

kali kedua telinga ini dijeritnya...
mengulangi benda yang sama...
aku cuba mengalah...
kerana sakitnya badan..
digigit usia tuaku...

bila sampai masa kali ketiga...
diulang benda yang sama..
aku cuba perbetulkan..
tetapi sukar diterima...
malah ditusuknya ke jantung ini...
suatu rasa bersalah....
menikam jiwa sanubari...

hujan mata mengalir lagi...
cuba bertaham untuk tidak gila...
ya, aku memang gila...
kerana sayangnya cinta yang terbina...
juangku takkan ku lupa...
ku abadikan dalam hati..
tersimpan kemas buat pengajaran...
semoga amarahnya tidak berhenti lagi...
terima kasih...

No comments:

Post a Comment

da bace, komen yerr...

Save Gaza

Save Gaza Denaihati