Saturday, July 21, 2012

SIKAP ORANG MALAYSIA: Tabiat Atau Budaya

Assalamualaikum semua...
puasa x hari ni?
hahahahaha..
kali ni, SP nk bawa satu topik yang agak sensitif sikit...
SP nk kongsi bersama supaya korang semua sedar di mana silapnya...
topik kali ni bertepatan dengan orang Malaysia...
bukan Melayu, bukan Cina, bukan India..
tapi orang Malaysia...
maknanya semua lah kan?
tajuknya:

SIKAP ORANG MALAYSIA: Tabiat Atau Budaya?


Banyak tabiat buruk orang Malaysia yang dapat kita tengok...
bila kita jalan kat bazar Ramadhan atau kat mane2 yang ramai orang berkunjung...
pastinya, korang akan nampak awek Melayu dengan berpakaian sarung nangka....
ada juga yang bertudung, tapi baju macam pakai baju adik...
ada yang nk tayang kaki...
ada yang nak tayang pusat...
ada yang tunjuk sanggul yang tinggi sampai 1 meter...
bukan man lagi bergaya...
tapi kalo kita pikir2...
tu ke budaya kita?
tu budaya Melayu ke, Cina ke atau India?
budaya Melayu ke nak pakai baju ketat2 tu?
budaya Cina ke nk tunjuk kaki yang berkerak tu?
budaya India ke nak pakai seluar pendek pergi bandar?
tu ke budaya kita?


kelmarin...
SP pergi ke sebuah pusat membeli belah...
niatnyer nk beli barang dapur jer...
SP tengok kat situ, lengang...
takde orang langsung...
tapi semalam...
SP sekali lagi pergi ke tempat yang sama...
betapa ramainya orang kat situ...
nk jalan pun susah,,,
beratur kat kaunter pon da panjang...
setengah jam SP tunggu baru dapat sampai kat kaunter..
kenapa nak tunggu puasa baru nak beli barang dapur?
kenapa nk last2 minit baru nk selesaikan segalanya?
ni ke budaya orang Malaysia?


bila kita bawak kereta...
tiba-tiba jalan sesak...
panjang  dan lame rasenyer..
perkara pertama yang terlintas di fikiran adalah?
kemalangan...
ya, memang ada kemalangan...
tapi kat seberang jalan...
bukan kat laluan yang kita bawak kereta kita tu...
adakah rakyat Malaysia terlalu kagum dan teruja untuk melihat kemalangan?
adakah rakyat Malaysia berasa sangat suka melihat keganasan?


bila sebut pasal janji....
bukan main lagi berjanji..
nk buat itulah, inilah..
macam2...
bila berjanji masa...
sentiasa lewat...
susah sangat nk tepati...
sama jugak macam berjanji bila berhutang..
besok bayar, tapi, tak jugak bayar...
adakah ini tabiat yang menjadi kebiasaan orang Malaysia?
inikah yang dikatakan rakyat negara maju?

kalo nk diceritakan, banyak lagi...
tapi persoalannya...
adakah sikap ini menjadi tabiat buruk atau budaya?
mana satu yang anda rasa sesuai dengan sikap masyarakat masa kini?
tabiat atau budaya?
anda tentukan...
SP hanya menyatakan sesuatu yang benar dan terbukti ada...
sekiranya ada yang cuba saman SP...
bermakna manusia tersebut bukanlah berfikiran matang...
sebaliknya mementingkan diri sendiri dan cuba menjatuhkan bangsa sendiri..
kan terkutuk perbuatan tu...
fikir-fikirkanlah...


1 comment:

  1. nie namenye buang tebiat.. oppss! hehe

    ReplyDelete

da bace, komen yerr...

Save Gaza

Save Gaza Denaihati