Saturday, June 18, 2011

MEMANCING, BEST KE?


ramai yang tanyer aku...
ape hobi aku..
aku jawablah memancing...
diorang tnyer blek...
"BEST KER?"
ayat tu mmg buat aku tertanyer-tanyer...
sama ada diorang ni tak suke memancing...
ataupun..
tak pernah memancing...

jadi kali ni aku nak cerita pasal memancing...
memancing ni ade banyak...
tp aku fokuskan 3 jenis memancing...



1, memancing ikan...
biasalah...
secara umumnyer memang sape2 yg nak gi memancing...
mesti nak cari ikan...
untuk aper?
salah satunyer, rezeki...
yelah...
ikan kat pasar kan mahal...
tp kalo kiter mancing, senang-senang jer dapat ikan...
tapi tengok keadaan jugak...
selain tu, hobi bertempur dengan ikan bersaiz gergasi...
kalo korang tengok rancangan JELAJAH JORAN yang selalu kat TV3 tu...
tengok macamane care diorang dapat ikan besar...
bertungkus-lumus, berkerja keras...
dan hasilnyer, berbaloi-baloi....
tu lah yang bestnyer memancing ikan ni...



2. memancing udang...
sama jugak macam memancing ikan...
cume teknik, peralatan dan hasilnyer yang berbeza...
tapi serononk jugak memancing udang ni...
bayangkanlah...
udang galah yang sepit biru tu sebesar lengan korang..
pergh!
memang puas hati beb....
pemancing udang kenelah berhati-hati..
sebab, udang bermusuhan dengan sang buaya...
biler bermusuhan, mesti ade dekat2 kan?
jadi kalo memancing udang, harus dan wajib...
berhati-hati dengan sang bedal...



3. memancing orang...
yang ni berlaku kat mane2 jer..
pasar malam, shopping complex, sekolah, hospital...
mane-mane jer ade...
biasenyer, pemancingnyer adalah lelaki...
umpannyer kata-kata...
dan buruannyer wanita...
tapi ade jugak pemancing wanita...
yg saje nak tarik perhatian lelaki...
macamane nak kenal?
macam ni...
kalo korang jalan2...
korang nampak perempuan seksi...
ataupun..
wanita yang berpakaian yang menarik perhatian ramai...
mereka-mereka nilah yang merupakan pemancing wanita...
hahahahahaha...

tapi pada akulah...
yang seronoknyer memancing ni...
ada pada hasilnyer...
yelah..
setiap pemancing pon tau...
kadang2 banyak, kadang2 sikit...
tapi walau apepon hasilnyer...
tetap rezeki gak...
selain tu...
memancing jugak merapatkan hubungan sesama pemancing...
mungkin kiter jumpe dengan pemancing yang kita ta kenal...
biler da kenal, boleh pergi same2...
macam tulah...
same gak ngan member2 kaki pancing...
ade gak mase untuk diluangkan bersama...
dan yang paling penting sekali...
aku bukan jenis kategori pemancing ketige...
aku pemancing ikan tegar...
hahahaha....

No comments:

Post a Comment

da bace, komen yerr...

Save Gaza

Save Gaza Denaihati