Saturday, June 18, 2011

PASAR MALAM, BAIK DAN BURUK



topik kali ni amat umum kepada masyarakat...
sebab ape?
sebab pasar malam berlaku tiap2 hari dalam Malaysia...
dari Isnin sampai Ahad...
sama ada pagi ataupun malam...
tapi pernah tak korang terpikir baik dan buruknya?
jadi..
kali ni...
saya akan berkongsi pendapat dengan anda semua....
apa kebaikan dan keburukan pasar malam ini...
selamat membaca dan menghayatinya...

kite mulekan dengan yang baik ler...
bila ada pasar malam, mesti ade peniaga dan pembeli...
maka, pasar malam membuka peluang perniagaan...
sama ada kepada keluarga mahupun mat-mat rempit yang membuang masa di jalanan...
yelah, daripada bersabung nyawa kat atas jalan mencari duit hasil perjudian...
lebih baik tolong family bukak gerai kat pasar malam..
takpun pakat ramai-ramai bukak kedai kat pasar malam tu...
ta susah pon kan nk cari duit halal...

selain itu..
fokus utama pada pasar malam adalah makanan...
rata-rata penduduk di Malaysia sangat sibuk ngan keje...
yelah, kadang-kadang ta sempat masak pon ade kan?
jadi, daripada nak tunggu parent or abg or kakak masak...
lebih baik gune alternatif dengan beli makanan kat pasar malam...

korang percaye ke tak...
kalo aku cakap camni...
"pasar malam adalah medium perpaduan"..
setuju tak?
sebab ape aku cakap cmtu...
sebab...
bukan orang melayu jer yang beli makanan kat pasar malam...
india ngan cina pon beli gak tau...
jadi, kalo diorg selalu beli kat kedai yg same...
penjual tu pon da boleh kenal dah...
maka konsep 1Malaysia memainkan peranan dalam kes sebegini...
contoh lain macam jiran tetangga yang berbilang kaum...
mereka boleh pergi sama-sama ke pasar malam...
macam korang ta tau mak-mak kiter cmner..
hahahaha...

kat pasar malam ni la korang boleh jumpe makanan yang tak boleh jumpe kat tempat lain...
contoh?
macam peminta sedekah tegar...
selalu diorg tertumpu kat tempat2 cmni...
kat tempat laen jarang ade...
selain tu, kebab, nasi kerabu goreng, roti john 1 meter, dan banyak lg lah...
susah nak cari makanan camni kat tempat lain...

pasar malam jugak menggalakkan kita untuk berjimat cermat...
yelah, kalo kat restoran or warung...
nasi goreng RM4.00, tp kat pasar malam RM2.00 jer...
kan jimat tu....
maka bolehlah kita budget dengan duit yang sedikit bila ke pasar malam...


kiter cerita pulak pasal keburukan pasar malam ni...
kalo aku cerita ni, korang jgn cakap aku menipu lak...
sebab ape yg aku cerita ni mungkin untuk segelintir masyarakat sahaja...
atau segelintir kawasan yang melakukannya...

pasar malam ni lah yang buatkan kita gemuk...
sebab ape taw...
harga kan murah....
pilihan banyak...
jadi kita ni jadi rambang mata....
tak tau nak pilih mana satu...
so beli semua...
kalo tiap2 hari macam tu memang naik sekilo lah setiap hari...
naseb baek seminggu sekali jer aku pergi..
hehehe...

biler dah banyak membeli tu...
mesti ade lebih kan...
kadang-kadang tak termakan ape yg dibeli tu...
dibuangnyer aje..
kan membazir tu...
membazir tu kan amalan syaitan...
 tak elok....

pasar malam ni jugak menyebabkan kesesakan laulintas...
ade sesetengah kawasan yang buat kat jalan biase tu oklah...
yang menjadi masalah adalah pasar malam yang dibuat di atas jalanraya utama...
bler petang-petang tu kan orang balek keje...
jadi mereka yang nak ke pasar malam parking sesuke hati kat tepi jalan...
menyusahkan pengguna jalanraya taw...
org nak dating pon kene mara ngan pakwe/makwe diorang...
sebab tersangkut jam kat area pasar malam...

korang setuju tak kalo aku cakap camni:
"pasar malam punca pergaduhan pasangan"...
mana taknyer...
nak pergi pasar malam punyer la cantik...
macam nak pergi bandar...
hensem2, lawa2...
bukan tu aje...
wangi dier...
pergh!
macam pakai setengah botol minyak wangi...
so kalo korang bawak pasangan korang...
mesti diorng takkan layan korang punyer...
sebab diorang sebok cuci mate...
ini lah yang menyebabkan keretakan kebahagiaan hisup korang taw...
tp harap-harap taklah...

pasar malam ni jugak menjadi suatu masalah kepada pihak majlis perbandaran...
habis jer pasar malam, bertimbun sampah...
kalo berlonggok satu tempat takpelaa...
bayangkan kalo pasar malam tu sepanjang jalan sejauh 2km...
tak penat orang yang mengutip sampah tu...
itu kalo buat kat atas jalan...
kalo buat kat stadium?
bayangkanlah betapa banyaknyer sampah...
agaknyer integriti masyarakat di Malaysia belum wujud lagi agaknyer...
so harap-harap korang jagalah persekitaran apabila pergi ke pasar malam...
jgn bg alasan yang perbuatan tu menjana ekonomi negara...
menjana ape jadahnyer...
tau tak, pihak kerajaan dah menghabiskan berbillion ringgit....
semata-mata menguruskan sampah yang terkumpul setiap tahun...
duit tu kalo dipakai untuk kemajuan pendidikan takpe jugak...
dapat lah aku merase nak gaji lebih...
ini habiskan untuk sampah...
terdapat kerugian di situ yer...

jadi..
ape yang aku ceritakan ni...
tak semestinyer betul..
dan..
tak semestinyer salah....
terpulanglah kepada korang untuk menilainye...
sebab aku menceritakan pendapat aku jer..
no offense, guys...
aku nak mintak maaf sekiranya kata-kata yang tertulis kat sini...
menyinggung mana-mana pihak...
maklumlah...
sekarang ramai penjenayah siber...
kite mengumpat orang kat blog pon dikatakan penjenayah siber...
nak buat camner...
so mintak maaf banyak2 sekali lagi...
have a great day and see u guys soon...

2 comments:

  1. Anonymous7/7/12 11:29

    bagus juga
    very honest views and practical. Keep writing. Like your style.

    ReplyDelete
  2. saye suke blog nie..hehe maseh ea

    ReplyDelete

da bace, komen yerr...