Sunday, March 27, 2011

KENAPA GUNA NAMA SIREH PUTEH


beberapa kawan aku ni memang jenis nak tau jer...
lately ni kitorang berbual lah macam2...
then keluar lah soalan cepu emas untuk aku...
aku ingat diorang nak tanye ape la...
rupe rupenyer nak tanye pasal name pena aku...
mungkin ade beberape antara korang pun tertanya-tanya kan pasal ni..
takpe...
sit back and relax...
aku akan jelaskan...

sebab pertama:
korang pernah dengar ta SEKAPUR SIREH?
selalunyer ade dalam buku kan?
sekapur sireh ni macam pembuka kata lah...
tp menggunakan kata-kata yang formal dan bersastera...
jadi aku dok main ngan perkataan tu...
last2 aku membayangkan...
kapur yang disapu kat sireh tu warna puteh...
pastu sireh tu jadi lah warna puteh sikit...
jadi kat situ lah aku dapat nama SiREH PUTEH...

sebab kedua:
makanan...
sireh juga dijadikan makanan atau kunyahan warga emas...
maka aku gunakan sireh sebab ianya adalah makanan..
aku kan minat memasak dan makan...
jadi sesuailah ngan jiwa aku...

sebab ketiga:
aku pilih putih dan dieja sebagai PUTEH...
sebab putih melambangkan kesucian....
dan PUTEH melambangkan idola aku, Allahyarham P. Ramlee...
name asal dier Puteh Ramlee...
jadi aku bukan rembat suke2 ea...
aku amek sebab aku nak jadi macam dier...

sebab keempat:
nama pena aku...
aku tengok zaman dulu sampai sekarang...
setiap penulis ade nama pena...
macam Kris Mas, Nassury, Zanazanzaly, dll...
jadi..
sebagai seorang yang mempunyai cita-cita sebagai penulis...
kenelah ade gak nama pena...
jadi aku pilih lah nama SiREH PUTEH....

hope korang dapat terima alasan aku...
walaupun mak aku bg nama MOHD NORFAHMI...
aku tetap akan gunakan nama yang mak aku bagi...
nama pena ni sekadar kegunaan sastera jer...
dan untuk pengetahuan korang...
aku sedang menyiapkan sebuah novel cinta remaja...
yang mengisahkan liku-liku kehidupan di IPG Kampus Kota Bharu...
harap-harap dapat diterima pembaca...
sebab ni cerita genre baru ni...
plot dgn latar baru ni...
takde sape yg penah buad pasal kat IPG ni..
aku harap, akulah orang pertama...
hehehe...

No comments:

Post a Comment

da bace, komen yerr...

Save Gaza

Save Gaza Denaihati