Thursday, May 26, 2011

5 PERKARA YANG AKU SUKA WAKTU BALIK RUMAH


SATU :
pemandangan
Kelantan ke Johor Bahru kan jaoh... ade yang ambil mase setengah hari.. ade yang ambik mase sehari...
kalo jalan kaki ntah biler la sampai... tapi, bak kata pepatah, jauh perjalanan luas pemandangan... betol jugak kate pepatah tu... aku suka tengok pemandangan mase dalam perjalanan tu... aku boleh tengok kehidupan masyarakat sekitar... susah ke, senang ke... waktu2 camtu la idea masuk... so aku terus menulis sajak2 yang aku rasa nak cerita kat orang ramai... kadang2 tu aku dok berangan sampai tertido... bila bangun je, nampak kehidupan lain pulak... tulah keindahan ujian Allah dalam menerapkan kerinduan aku kepada negeri sendiri...

DUA :
waktu berhenti
kalo dah berjalan jauh ni, macam2 la yang jadi... nak terkencingla, terberak laa... tula sebabnyer waktu berhenti ni yang paling best... dapat melepaskan segalanya... hahahaha... nampak kelakar tapi nilah hakikatnya... kalo dok tahan jer, habislah meletop segala... time2 camni jugaklah boleh makan, solat.... bagi yang drive tu boleh rilek2 kejap, tidor... macam iklan petronas tu... berehat sebentar di Petronas untuk secawan kopi percuma... hahahahaha....

TIGA :
member telefon
kadang2 diorang ni cam taw2 jer aku nak balik... mase otw nak balik mesti diorang kol... kalo ta ajak kuar, mesti nak datang umah... time dalam tepon tula paling aku suke sebab aku dapat kenekan budak2 ni.. hahahaha... sape suruh korang telefon aku time aku dalam kete... amek ko... memang aku mintak belanje laa... takpon bawak aku g jalan2 lak... hahahaha...

EMPAT :
mengorat secara jauh
part2 ni memangla tak leh elak... kadang2 ade kete lalu sebelah... tengok yang duduk belakang punyer la cantik... ape lagi.. aku dok tenung sampai dier rase menyampah... hahahaha... sape suruh ko buad derk ngan aku... hahahaha... memang aku tenung sampai dier blah... kadang2 takot jugak... mane tau time aku berhenti kang dier pon berhenti gak... satu keje aku nak mengadap muke dier lagi... adesss...

LIMA :
waktu nak dekat sampai
bila da nampak signboard JOHOR BAHRU, aku makin tak sabar nak balek... pergh... cepat la sampai, cepat la sampai... memang aku tak sabar giler nak sampai rumah... penat dah bontot ni nak duduk... memang aku jadi giler time tu... kalo lapar, hilang lapar... penat ke, ngantok ke, sakit perot ke... sume tu hilang laaa.. rindu gler kat rumah sendiri... dulu beriya-iya nak blah... skang rindu pulak... aduussss... aku pon ta paham dengan diri sendiri...

No comments:

Post a Comment

da bace, komen yerr...

Save Gaza

Save Gaza Denaihati