Monday, March 28, 2011

GEMBIRA? SEDIH? HURM...


mase search gamo2 ni..
terjumpe la satu test ni...
nak tau result test yg aku buad..
tgok ni:

1 ) Langkah Pertama
 Senaraikan 10 perkara yang membuatkan anda gembira.
( Berkaitan Kehidupan / Keluarga / Diri / Anugerah atau sebagainya )

1. dia
2. cerpen
3. novel
4. buku novel sendiri
5. laptop
6. kawan
7. berangan
8. memancing
9. sight-seeing
10. tidur

2) Langkah Kedua
 Setelah anda menyenaraikan kesemua sepuluh perkara tersebut, jadi sekarang anda tukarkan perkara yang menggembirakan itu kepada sebaliknya. Jika anda tidak dapat memiliki atau rasai kegembiraan itu, adakah anda akan masih gembira tanpanya ataupun anda akan berada dalam kesedihan?



Bil Perkara yang menggembirakan saya
Saya masih gembira jika saya tidak memilikinya
Saya akan bersedih jika tidak memilikinya
1 dia tidak
 ya
2 cerpen  tidak
ya
3 novel tidak
ya
4 buku novel sendiri  tidak
ya
5 laptop  tidak ya
6 kawan tidak  ya
7 berangan  tidak  ya
8 memancing  ya  tidak
9 sight-seeing  ya  tidak
10 tidur  ya  tidak








Jawapannya.

1) Jika anda mendapat ‘ Saya masih gembira ….’ itu lebih banyak, bermakna anda ialah seorang yang bersyukur dan tidak mudah bersedih jika tidak dapat memiliki sesuatu itu. Anda juga seorang yang boleh berdiri sendiri dan boleh mencipta kebahagiaan walaupun tanpa bantuan orang atau perkara lain. Anda mudah merasa puas hati dengan sesuatu perkara yang anda lakukan atau miliki, jadi jika anda tidak berjaya juga ia tidak memberi kesan yang besar dalam kehidupan anda.

2) Jika anda mendapat ‘ Saya akan bersedih……’ itu lebih banyak, bermakna anda seorang yang terlalu bergantung dengan sesuatu dan orang untuk menjamin kebahagiaan dan kegembiraan anda. Anda mudah merasai kesedihan dan bersendirian jika tidak mendapat itu atau ini seperti kehendak anda. Anda juga seorang yang cepat kecewa dan jika berlaku sesuatu kemalangan atau kematian, andalah orang yang paling sedih dan seolah-olah putus semua harapan dan anda tidak mahu meneruskan kehidupan.

3) Jika anda mendapat markah yang sama dan seimbang kedua-duanya, anda pula adalah seorang yang seimbang, cenderung menjadi orang yang bergantung dan cenderung menjadi sebaliknya. Anda seorang yang adakalanya menjadi mudah sedih dan adakalanya menjadi kuat. Sebaiknya setelah anda tahu keadaan emosi anda ini, anda boleh berusaha untuk menjadi seseorang yang lebih berdikari dan tidak terlalu bergantung kepada sesuatu untuk gembira.

so sye punyer adalah lebih kepada number 2..
gler kan saye ni...
nak buad camner..
dah macam ni rupanya...

Jadi, anda dalam kategori mana? Selamat Bermotivasi!

No comments:

Post a Comment

da bace, komen yerr...

Save Gaza

Save Gaza Denaihati